Thovt (Džehutij)
Thovt je jedním z prastarých bohů Egypta, kteří prošli opravdu složitým vývojem. Jeho egyptské jméno bylo Džehutij (Džehuty). Dnes vžité jméno Thovt pochází z řeckého přepisu vzniklého nejasným způsobem.
V předdynastickém období byl uctíván velmi intenzivně především v městech pozdějšího Dolního Egypta. Původně to byl měsíční bůh. Jeho posvátným zvířetem byl ibis. Zobrazován byl jako muž s hlavou zeleného ibise, někdy i paviána. Jeho hlava bývala zdobena někdy korunou, téměř vždy však měsíčním srpkem nebo kotoučem. Méně častá je čistě zvířecí podoba ibise nebo paviána.
Postupem doby se Thovt sloučil s celou řadou méně významných božstev a kultů a jeho sféra působnosti se značně rozšířila. Stal se bohem moudrosti a vědění. Tím, kdo obdařil lidstvo řečí a tím ho odlišil od zvířat. Byl vynálezcem písma a tím také patronem písařů, ochráncem knih a knihoven a zároveň i jakékoliv intelektuální činnosti. V období Nové říše se stal dokonce bohem stvořitelem a dárcem moudrosti. Postupně se do jeho patronátu dostala i magie a čarodějnictví, pro které byl obáván.
Byl bohem naprosto spravedlivým. V Usirovském mýtu trval na důkladném prošetření okolností pře a vzepřel se tak dokonce slunečnímu bohu Re, který se původně přikláněl na stranu Sutecha. V Říši mrtvých se účastnil obřadu „vážení srdce“. Sledoval váhy a zaznamenával výsledky odpovědí na jednotlivé otázky. Výsledek pak ohlásil Usirovi, který vynesl soud.
Řekové později ztotožnili Thovta s Hermem. Vznikl tak Hermes Trismegistos, který měl ale značně omezenou roli oproti původnímu Thovtovi.
Centrem Thovtova kultu bylo město Chemenu (Chmunev, řecky Hermololis Megalé) v oblasti dnešního Ešmúnénu v Horním Egyptě. Zde se dochovaly dvě Thovtovy sochy z křemene vysoké 4,5 m a vážící každá cca. 35 tun. Sochy jsou z období 18. dynastie, nesou na sobě kartuše Amenhotepa III.. Vzhledem k jeho významu pro duši zemřelého se jeho sošky a vyobrazení nacházejí v mnoha hrobkách a chrámech v Egyptě (například v chrámu Hatšepsut v Dér el-Bahrí, na stéle před sfigou v Gíze, v Luxorském chrámu. Zmínky jsou v pyramidových textech.
Recenze
Oblast: |
Bohové a náboženství |
Středisko: |
|
Typ: |
Památka |